Abans d’ahir, dimecres dia 28 de febrer de 2018, férem el dos cents cinquanta-unè programa, el dissetè de la setena temporada. L’emetérem en directe, com sempre.
Anna Rispau i Falgàs nasqué a Camallera el 5 d’agost de 1970, però ara mateix viu a L’Escala. Es llicencià en Medicina i Cirurgia i publicà diversos articles mèdics i exercí com a metgessa de família fins a l’any 2004, quan una malaltia renal la va fer fora. De llavors ençà s’aboca a la poesia, art que sempre l’havia atret. Va pel món amb aquest mocador de fer farcells. Un cas especial, és la col·laboració a quatre mans amb Montserrat Assens i Borda, amb qui ha obtingut diversos premis, com ara el Festa d’Elx 2016 de Poesia, gràcies al poemari El bes de la nit ―Bromera el publicà el març de 2017―. El 2013 obtingueren ambdues el Premi de Poesia Foment Martinenc pel poema Eròtica del tast. Entre l’obra publicada conjuntament posem de relleu 7 de versos, publicat per Editorial Verònica Cartonera, A l’altre costat de la pell, publicat per ARC, i Glops de nit, publicat el 2012 per Germania. A banda dels premis citats n’obtingué d’altres. El 2010 l’atorgat per l’Associació Cultural L’Aljama per Haikus, el 2011 el Grau Miró de tanka per Nafres de llum, i l’Homilies d’Organyà per El silenci de l’aigua. El 2012 obté el Premi Antoni Ferrer, d’Alcúdia de Crespins per Aiguamolls i Meteora publicà Ventall d’haikus, amb un pròleg de Carles Duarte i Montserrat. «Anna Rispau és una poeta d’una sensibilitat exquisida ―llegim―, una aquarel·lista del llenguatge que en treballa minuciosament, amb un detallisme delicat, la textura sonora, la capacitat d’evocació plàstica. A la seva paleta de paraules, hi llisquen els colors del mar, els volums del vent, les dimensions infinites i tanmateix efímeres del ponent.» L’any 2010 entra a formar part de l’Associació de Relataires en Català, on participa activament i aconsegueix que diversos contes i poemes seus siguin seleccionats per publicar-se en els reculls d’autoria compartida d’aquest entitat: Garbuix de contes, Tensant el vers i Criatures fantàstiques, tots ells editats per Meteora. L’any 1996, amb Maria Freixes, publica un conte solidari per a la Marató de TV3, dedicada, aquell any, al dolor crònic: Per què tenim dolor? Les plantes ens ajuden a entendre-ho.
Sílvia Romero i Olea és àries. Nasqué el 3 d’abril de 1962. neix a Barcelona el 1962. Llicenciada en Filologia Catalana. Narradora, sobretot autora de novel·les, però també poeta. També ha fet crítica literària. Va començar publicant contes infantils a la revista Tretzevents. Ha guanyat diversos premis literaris, entre els quals destaquen el Premi de Narrativa Sebastià Juan Arbó per Ànima Mesquina el 2004, que Columna publicà el 2006, el Premi Ramon Roca Boncompte per la novel·la Julia M el 2008, que Pagès publicà un any després, i, recentment, el 2013, el XVÈ Premi El Lector de l’Odissea per la novel·la El Plagi. El 2003 Cossetània publicà la novel·la negra Amor a sang freda. El 1986 fou guardonada amb el Marcel Sentís als Jocs Florals de Torroja del Priorat pel relat Lluny de mi. El 2005 obtingué el Joan Arús de novel·la de Castellar del Vallès per Taller literari. El 2006 fou premiat un projecte seu de novel·la a Lleida que Pagès publicà el 2008 amb el títol Isklander, la màgia dels llibres. El mateix any, el 2006, fou premiada amb el Grau Miró de relats hiperbreus per Turment i el Ramon Planes de narrativa breu de Sitges per Verbes. El 2007 l’Editorial Pati Blau la hi i obtingué per Vida social el premi al Concurs de narrativa de l’Associació de Veïns de Canyet de Badalona i per Emancipació el Premi Paraula de Narrativa Breu. El 2009 tornà a guanyar aquest últim premi amb el relat La juguesca. El 2010 obtingué, amb Alícia Gili, el Columna Jove per El camí del Bandama Vermell. El 2013 obté el XIXÈ Premi de Narrativa Ciutat de Manlleu per Foc grec, que publicà Tèmenos. El 2014 Proa publicà El Plagi. Amb A la colònia hidràulica i altres contes obtingué el 2016 el XXIVÈ Premi de Narrativa Vila de L’Ametlla de Mar, que fou publicat per Pagès. El 2018 publicarà L’esborrany i El jurament, amb què obtingué el Premi de Narrativa Blai Bellver. Quant a la poesia, el 2006 obtingué el Francisca Adrover de Poesia pel poema Renéixer. Col·laborà en el llibre solidari al voltant de la problemàtica dels nens soldat amb la publicació de Jocs de guerra. Cosa d’instants. Obtingué el Premi Francesc Badenes Dalmau de Poesia amb ABCdari poètic, que publicà Perifèric el 2016. Ha fet una incursió en el camp de la dramatúrgia amb l’obra de teatre Verí, obra finalista en el 8È Concurs literari Vila de Gràcia de Textos teatrals.
Pilar Campmany i Piqué, la il·lustradora del llibre, viu a Barcelona. Estudià Llengua Catalana a la Universitat de Barcelona i treballà al Consorci de Normalització Lingüística. Docent ara jubilada. No recorda, tot i que mira de fer-ho, l’instant en què va començar a seduir-li el dibuix i la pintura. Però sí que sap que no fou perquè assistís a l’Escola Massana o a tallers d’art. «Ve de molt més lluny, dels primers anys de la meva infantesa. » Es pregunta si va aparèixer o créixer la tarda en què al col·legi una monja li digués: «Pilar, deixa el ganxet i els brodats i posa’t a dibuixar; això és el que t’agrada.». Va fer-li cas: «Vaig començar a robar colors a l’arc de Sant Martí i a mirar amb els ulls del cor els traços, les textures i els colors; vaig permetre que els magentes m’incendiessin el cor, els maragdes m’oferissin paradisos gemats, i els canyelles i torrats em duguessin l’olor de la terra mullada…» Se sent cofoia que una passió esdevingués la seva professió i de dedicar-se a la docència més endavant. «Els llapis i els pinzells van ser el meu mitjà de vida durant molts anys», conclou.
-
Entrades recents
- Vingué Jordi Valls i Pozo a presentar ‘Pla 10 de l’espai exterior’, poemari que meresqué el premi Estellés de Poesia dels XLIXÈ Premis Octubre, l’any 2020. I que fa res, el 26 de març de 2021, publicà Tres i Quatre. « [Davant l’obra] ―llegim en un escrit promocional― hom pensa que hi ha un pla 9 de l’espai exterior, que va ser ideat pel director de cinema Ed Wood. [Al poemari] hi ha una recerca del límit des de la radicalitat de l’escriptura, el desballestament d’un llenguatge caduc (…). Més enllà de la rigidesa del gènere […] en estrictes mirades estètiques (…), planteja noves conjuncions entre el cinema, el teatre, l’assaig i la poesia per crear una nova d’escriptura. En certa manera es tracta de trobar-se al davant de la immoralitat de les obres sense trama. Un anunci que terroritza Pavese i entusiasma Hac Mor. Condicionat per un ara absolut que és el de poemes blasfems, de rares relacions amb la tradició (…).»
- Programa In Memoriam dedicat a la poeta i narradora Dolors Martí Julià que morí, malauradament, d’un puto càncer. Ara fa res, l’octubre de 2020, Voliana Edicions publicà ‘Les pells poroses’, que aplega la seva obra amb il·lustracions de Toni i Julià Martí i amb un pròleg de Toni Cabré. «[El llibre és un] trajecte literari i vital, o vital i literari ―hi llegim―, s’hi van trenant les seves inquietuds, els temes que la motiven, els plaers que l’omplen, la mirada personal sobre allò que l’envolta. Sempre té idees pròpies sobre la temàtica de què parla. I no les amaga pas. […] una escriptura a voltes descarada, o subtil, i sempre marcada per l’experiència íntima i intransferible. Una virtut que (…) es busca d’un bon autora: que mai no sigui neutre (…) sinó que arrisqui i ens mostri el món com el percep amb els seus tocs suaus i (…) arestes, que il·lumini al lector amb mots (…) allunyats de tòpics i llocs comuns.»
- (sense títol)
- (sense títol)
- (sense títol)
Blogroll
- Última ronda
- Bloc d'encenalls
- Discuss
- Els Tres Turons literari
- Get Inspired
- Get Polling
- Get Support
- Grifoll Museum
- La núvia d'Europa
- La riera del gorg literari
- Learn WordPress.com
- Les ciutats ocasionals
- Montalt literari
- Núvol
- Pius Morera i Prat, blog de poesia
- Poètica crapulística
- Poemes i relats contra la ira dels homes
- Web Personal de Pius Morera Prat
- WordPress Planet
- WordPress.com News
Enllaços
Arxius
- Juny 2021
- Mai 2021
- Abril 2021
- Març 2021
- febrer 2021
- gener 2021
- Desembre 2020
- Novembre 2020
- Octubre 2020
- Setembre 2020
- Juliol 2020
- Juny 2020
- Març 2020
- febrer 2020
- gener 2020
- Desembre 2019
- Novembre 2019
- Octubre 2019
- Setembre 2019
- Juny 2019
- Mai 2019
- Abril 2019
- Març 2019
- febrer 2019
- gener 2019
- Desembre 2018
- Novembre 2018
- Octubre 2018
- Setembre 2018
- Juliol 2018
- Juny 2018
- Mai 2018
- Abril 2018
- Març 2018
- febrer 2018
- gener 2018
- Desembre 2017
- Novembre 2017
- Octubre 2017
- Juliol 2017
- Juny 2017
- Mai 2017
- Abril 2017
- Març 2017
- febrer 2017
- gener 2017
- Desembre 2016
- Novembre 2016
- Octubre 2016
- Setembre 2016
- Juny 2016
- Mai 2016
- Abril 2016
- Març 2016
- gener 2016
- Juliol 2015
- Juny 2015
- Mai 2015
- Abril 2015
- Març 2015
- febrer 2015
- gener 2015
- Desembre 2014
- Novembre 2014
- Octubre 2014
- Setembre 2014
- Juliol 2014
- Juny 2014
- Mai 2014
- Abril 2014
- Març 2014
- febrer 2014
- gener 2014
- Desembre 2013
- Novembre 2013
- Octubre 2013
- Setembre 2013
- Agost 2013
- Juliol 2013
- Juny 2013
- Mai 2013
- Abril 2013
- Març 2013
- febrer 2013
- gener 2013
- Juny 2012
- Mai 2012
- Abril 2012
- Març 2012
- febrer 2012
- gener 2012
- Desembre 2011
- Novembre 2011
- Octubre 2011
- Setembre 2011
- Juliol 2011
- Juny 2011
- Mai 2011
- Abril 2011
- Març 2011
- febrer 2011
- gener 2011
- Desembre 2010
Categories
Meta